21-11-07

e-mail van 21/11

De terugvlucht op 16/11 met nightstop te astana verliep vrij vlotjes - met de bus naar't centrum gereden, direct naar't station voor een goedkope overnachting en een flinke wandeling gemaakt -het nieuwe astana is een pareltje als je houdt van knappe en moderne acrchitectuur ... ik heb er s'morgens vroeg nog een fotoshoot gedaan alvorens mijn vertek op 17/11 naar Tbilisi ( via Aqtobe bbbrrrrr, en aktau ) de moto stond nog op zijn plaats aan't hotelleke .....................255px-AstanaASTANA is de hoofdstad van Kazachstan, gelegen aan de rivier Isjim, in Noord-Kazachstan, in een vlak steppengebied.De stad, die volgens schattingen ruim 550.000 inwoners telde in 2005, is sinds 1997 de hoofdstad van Kazachstan. De naam (met klemtoon op de laatste lettergreep) betekent "hoofdstad" in het Kazachs.De stad werd in 1824 gesticht door Siberische Kozakken als een fort aan de bovenloop van de rivier Isjim. De stad kreeg de naam Akmolinsk. In 1961, werd de stad hernoemd tot Tselinograd en tot hoofdstad uitgeroepen van het Sovjetterritorium van de "Maagdelijke Gronden" . Dit geschiedde in het kader van een campagne van Nikita Chroesjtsjov om op grote schaal maagdelijke steppegrond tot landbouwgrond te ontginnen.Nadat Kazachstan onafhankelijk was geworden, werden de stad en het omliggende territorium hernoemd tot Aqmola . In 1994 werd de stad aangewezen als de toekomstige hoofdstad van het nieuwe onafhankelijke land. De stad kreeg wederom een nieuwe naam nadat zij in 1997 hoofdstad werd in plaats van Alma-Ata.Er worden verschillende redenen aangegeven voor de verplaatsing van hoofdstad naar een stad in het centrum van de Kazachse steppe. Sommigen menen dat het doel was om een betere controle te krijgen over het hoofdzakelijk door Russen bewoonde noorden van het land, teneinde eventuele strevingen tot afscheiding te voorkomen. Anderen beweren dat hiermee een strategisch doel beoogd wordt: de hoofdstad te verplaatsen naar een locatie die verder af ligt van de grens met het volkrijkste land ter wereld; Alma-Ata ligt namelijk op slechts 250km van de grens met China. Het besluit tot verplaatsing van de hoofdstad zou ook een symbolische betekenis kunnen hebben, waarbij de stichter der natie (president Nazarbajev) in de voetsporen zou willen treden van Atatürk, die de hoofdstad van Turkije verplaatste naar Ankara.Sinds de verhuizing zijn er gigantische bouwprojecten van start gegaan in de nieuwe hoofdstad, omdat het niet ontbrak aan inkomsten uit aardolie. Aangelegd worden gebouwen voor de ministeries, een groot presidentieel paleis, vele parken en monumenten. De president van Kazachstan, Noersoeltan Nazarbajev wil klaarblijkelijk van de stad niet alleen het centrum van Kazachstan maken, maar ook dat van heel Centraal-Azië. De architectonische kwaliteit van de nieuwe gebouwen is, naar de mening van bijna alle critici, vrij hoog: de overheersende stijl is een etno-postmodernisme Er zijn thans veel bouwprojecten aan de gang, zoals ambassades, representatieve kades langs de rivier Isjim, infrastructuur voor vervoer en communicatie, enz.Een bezoek waard zijn:de moderne regeringswijk, de oevers van de Isjim,het "Oceanarium"(enigste aquarium ter wereld dat 3000 km van de zee is verwijderd), het Islamitisch centrum, de rooms-katholieke kathedraal, de markthal255px-Kazakhstan-Astana...........................18/11 ontbeten int centrum van Tbilsi, dan vertrokken naar batumi, een prachtige terugrit,een mooie dag Batumi is wel een knap havenstadje, super gezellig en relax ...., lange boulevards langs het strand ... en 'twas er s'avonds nog +16 graden ! nogal een verschil met de -15 graden van PPK Normaal zou de boot vertrekken op 20/11 om 18u ; gelukkig checkte ik even met Instra, de firma die de tickets boekt ; GEEN ferry naar Odessa !!? slecht weer op de zwarte zee .... dus zou ik moeten wachten tot zaterdag 24/11 en vanuit Poti naar Odessa varen .... jama nee he, zonie .... wachten .... da woord ken ik niet .... dus ikke mijne moto gezadeld en hopla, toch naar Turkije vertrokken Aan de grens mocht ik al direct een boete betalen van 180 euro omdat mijn transit papier voor de moto al 9 dagen was verlopen .... ik wist het wel maar had gehoopt dat de douane het niet zou merken ... en een grote scene van mijnen twege veranderde daar niets aan ... betalen dus ! Diezelfde dag, maandag 19/11 nog een prachtige rit gemaakt langsheen de kust van de zwarte zee (Rize, Trabzon, Giresun ) tot in Unye -Dinsdag 20/11 een goede start (prachtige baan en een lekker zonnetje ) via Samsun richting Istanbul maar in de namiddag is het beginnen te regenen, onweren, een boete gekregen omdat ik iets te vlotjes reed, zwaar vrachtverkeer, helm die aandampt en zelfs langs binnen liep de regen tot in mijnen nek .... en ook vanaf mijn kr ... tot aan mijn voeten liepen enkele stroompjes regenwater binnen .... bbbbrrrrrrr, beikes, en al dat opspattende water van voorbij rijdend verkeer , ni leuk, gevaarlijk in den donker en kkkkkkoud -overnacht op 100 km voor Istanbul Vandaag 21/11 via Edirne (grens Turkije-Bulgarije) verder gebold tot in Sofia -- onderweg moeten omrijden vanwege wateroverlast ter hoogte van Edirne ( de ganse stad + autostrade overstroomt ) en in Sofia ligt er sneeuw langs de kanten ..... amai mijne frak, dat is hier gewoon winter ofwa ?? ijskoud op de moto, mijn handjes waren verkrampt van de kou .... da beloofd ... en ik moet nog de bergen over tussen Maribor (slovenia) en Oostenrijk ....Morgen toch nog effe sightseeing in Sofia als't droog blijft....en aan de grensovergang Turkije hebben ze niets gemerkt van de boete ... hihi, deze keer geen 150 euro armer --misschien krijg ik ze nog wel toegestuurd ??? De politie was anders wel meelevend met mijn droevige uitdrukking maar er is geen tolerantie , iedereen gelijk voor de wet ; de wagen met de radar is mij zelfs de overtreding komen laten zien en tja, idd, den deze life op de recorder, aan't voorbijsteken tegen 120 waar je maar 90km mocht doen ....en daarmee zijn we terug in Europa, op +/- 2000 km van huis, nog 2 a 3 daagjes, afhankelijk van het weer ...

23:41 Gepost door in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.